SUCCESVERHAAL

Van gastheer tot aandeelhouder: zakelijk succes verpakt in een verhaal

Binnen de Feyenoord Business Club zijn vele succesverhalen te vinden. Deze maand staan we stil bij de succesvolle samenwerking tussen Europe Retail Packaging en Promar Sales International, twee bedrijven die elkaar ontmoet hebben dankzij hun lidmaatschap van de FBC.

‘Het begon allemaal op een vrijdagmiddag’, aldus Robbert Duvalois (rechts op de foto) van Promar Sales International tijdens het gesprek in Brasserie De Kuip. ‘Toen regelde mijn salesmanager binnen Feyenoord een bezoekje aan het bedrijf van Dolf en Menno.’ De reden: beide bedrijven houden zich bezig met pakketten en verpakkingen. ‘We hadden direct een klik’, weet Dolf Reijgersberg (in het midden van de foto) van Europe Retail Packaging nog. ‘Hoe kunnen we elkaar versterken op het gebied van pakketten, dat was de vraag die bij ons allen opkwam.’

Reijgersberg en zijn zoon Menno (links op de foto) zagen direct mogelijkheden. ‘We hebben twee soorten core business’, legt Menno Reijgersberg uit. ‘Ten eerste het verpakken van alle soorten groente en fruit, daarnaast het importeren en kweken van verse kruiden. Wij zijn altijd in voor nieuwe innovaties, dus het gesprek met Promar Sales International groeide al snel uit tot een serieuze samenwerking.’ Duvalois kan dat bevestigen. ‘De basis van mijn bedrijf is het verkopen van relatiegeschenken, promotieartikelen en diverse themapakketten. In Europe Retail Packaging vonden we de partij die onze pakketten kon inpakken.’

‘We zijn er niet alleen bij omdat we het leuk vinden, ook omdat we uit ervaring weten dat we er business uit halen.’

Zoals verwacht versterken beide bedrijven elkaar inmiddels. ‘Dolf en Menno zijn met name gespecialiseerd in verspakketten, terwijl mijn bedrijf gespecialiseerd is in relatiegeschenken op het gebied van non-food’, aldus Duvalois. Zo draaide een ontmoeting tussen twee FBC-leden uit op een intensieve samenwerking. Europe Retail Packaging heeft zelfs een aandeel in het bedrijf van Duvalois en samen verpakken de FBC-leden jaarlijks zo’n 10.000 pakketten.

Maar waarom maakt een in groente en fruit gespecialiseerd bedrijf de keuze voor kerstpakketten? ‘Verpakken deden we natuurlijk al. Bovendien zijn november en december relatief rustige maanden voor ons. Deze tijd konden wij mooi opvullen met de pakketten.’ Duvalois levert inmiddels allerlei soorten verpakkingen aan Dolf en Menno Reijgersberg. ‘De reden om met Dolf en Menno samen te werken was simpel. Hun mentaliteit, geen woorden maar daden, staat mij aan.’

Zo leidt de FBC ook voor deze leden tot een intensieve samenwerking. Voor Duvalois een reden altijd de evenementen te blijven bezoeken. ‘Ik geloof dat het loont om veel evenementen te bezoeken. We zijn er niet alleen bij omdat we het leuk vinden, ook omdat we uit ervaring weten dat we er business uit halen. Het is de ideale wisselwerking tussen plezier en zakendoen.’ De beide heren Reijgersberg knikken. Er zouden zomaar eens meer deals gevormd kunnen worden.