FBC NETWERKONTBIJT OP VARKENOORD: SMAKELIJK, INFORMATIEF EN NUTTIG

In de vroege ochtend van dinsdag 26 oktober kwamen circa 40 FBC-leden op Varkenoord samen voor een smakelijk, informatief en nuttig ontbijt. Voor velen was het de eerste keer dat ze het in 2019 geopende multifunctionele sport- en trainingscomplex bezochten. Het was een aangename kennismaking. Varkenoord bleek niet alleen vruchtbare bodem voor voetbaltalenten, maar ook voor zakelijke contacten. De twee netwerkrondes leverden geanimeerde gesprekken op tussen bekende en nieuwe relaties. Halverwege het programma vertelde Raymond van Meenen, Head of Operations bij Feyenoord, over het reilen en zeilen op Varkenoord, de verbinding met De Kuip en de binnen alle afdelingen van de club gedeelde voetbalvisie. 'Die voetbalvisie was er al jaren, alleen de verbinding tussen het eerste elftal en de rest kon beter. Daar hebben we de afgelopen periode aan gewerkt. We hebben nu één beleidslijn, één voetbalvisie, waarmee de overgang van talentvolle jongens naar de selectie soepel verloopt.'

Nieuwe ‘Klassieker’

Raymond van Meenen, bij Feyenoord verantwoordelijk voor ‘alles wat niet met voetbal te maken heeft’, vatte hij kernachtig samen. En nu ook voor Varkenoord. Het complex is onder meer de thuisbasis van de Feyenoord Academy, Sportclub Feyenoord en sinds dit jaar ook van Feyenoord Vrouwen 1. ‘Die hier in oktober meteen al historie schreven door hun eerste klassieker tegen Ajax met 4-1 te winnen’, zei Dennis Lacasa, teamleider Business, in zijn matineuze welkomstwoord. Aan de hand van twaalf foto’s vertelde Raymond van Meenen vervolgens hoe die overwinning en de oprichting van Feyenoord Vrouwen 1 tot stand kwamen. Op 31 maart van dit jaar was sprake van een andere historische gebeurtenis: toen maakte Feyenoord de aankondiging van Vrouwen 1 wereldkundig.

‘Voetbal is voor iedereen’

Daaraan was een voorbereiding van vier jaar aan voorafgegaan. Met een hoofdrol voor oud-international Manon Melis, aldus Raymond van Meenen. Zij begon een maatschappelijk project voor talentvolle meiden op Rotterdam-Zuid. ‘Voetbal is voor iedereen, vinden we bij Feyenoord. Ook voor talentvolle meisjes.’

‘Als je vrouwenvoetbal serieus neemt, moet het ook onder voetbal vallen. Daarom is het een volwaardige voetbaltechnische afdeling binnen de club geworden. Om uiteindelijk op dezelfde manier, volgens dezelfde voetbalvisie en dezelfde ondersteuning te spelen, resulterend in professioneel voetbal.’

Meten met de top

De KNVB gaf de garantie dat Feyenoord in seizoen 2021-2022 een plek in de Pure Energie Eredivisie Vrouwen zou krijgen. Sinds december 2020 is daarnaartoe gewerkt en in maart van dit jaar viel het definitieve besluit. ‘De directie gaf daarvoor vervolgens een go. Met een bescheiden budget, dat gaat groeien naar een Eredivisie-waardig budget, zodat we ons kunnen meten met de top.’ De doelstelling is om over drie jaar mee te doen om de prijzen en deelname aan de Champions League af te dwingen, vertelde Raymond van Meenen. Voor het eerste jaar werd een plek in de middenmoot realistisch geacht. Maar de resultaten zijn boven verwachting. Naast Ajax werd ook PSV verslagen. Feyenoord staat momenteel tweede en heeft de minste verliespunten. ‘Maar we zijn reëel: we zitten pas in de beginfase, het seizoen is nog lang.’ De publieke belangstelling is overweldigend. Bij de eerste thuiswedstrijd (tegen Heerenveen) waren er maar liefst 900 toeschouwers. ‘Het gebeurt bijna nooit dat er zoveel mensen bij een wedstrijd van de Eredivisie Vrouwen zijn.’ Van de overwinning tegen Ajax waren zelfs 2.400 mensen op Varkenoord getuige.

Goed verhaal

‘Geweldig om mee te maken’, zegt John Lesage van Logic Vision. ‘Inhoudelijk een goede presentatie en leuk om het verhaal achter de opzet en plannen van Feyenoord Vrouwen 1 te horen. Goed ook dat voor de hele club één lijn is gekozen.’ Bij de netwerkrondes heeft John meerdere nieuwe contacten gelegd. ‘Het waren interessante gesprekken. Goed om te horen wat anderen doen.’ ‘Heel erg leuk om een keer op Varkenoord te zijn, ik was hier nog nooit geweest’, aldus Edwin Bos van Promar Sales International. Het was beslist niet zijn eerste FBC-netwerkontbijt. ‘Ik loop al een jaar of zeven mee en probeer vaak aanwezig te zijn op bijeenkomsten. Ik kende dus al aardig wat mensen die bij het ontbijt waren, maar heb ook weer nieuwe contacten opgedaan. De gesprekken aan tafel zijn heel nuttig: kijken wat je voor elkaar kunt betekenen.’

‘Netwerken werkt dus echt’

Voor Korstiaan van Kleef was het zijn eerste FBC-ontbijt. Acht maanden geleden is hij samen met zijn vader Xerox Business Center in Den Haag begonnen. ‘Netwerken is belangrijk voor ons om bekender te worden en nieuwe klanten te vinden. Daarom hebben we dit seizoen voor Business Seats gekozen. We komen al jaren in De Kuip, want we hadden privé-seizoenkaarten.’ De aansluiting bij de FBC werpt al vruchten af. ‘Na het ontbijt ga ik door naar een ander FBC-lid, hier vlakbij. Hij heeft interesse in onze printers. Dat netwerken werkt dus echt!’