EFFECTIEVE EN ONTSPANNEN EDITIE VAN FBC NETWERKONTBIJT

Nadat in januari een digitale FBC Netwerkborrel plaatsvond, was het in april weer tijd voor een ontbijtsessie. Daarin bleef het gemis van De Kuip voelbaar, maar het perspectief op betere tijden én de nieuwe kennismakingen maakten een hoop goed.

Het ene FBC-lid loopt nog even snel naar de keuken voor een kop koffie. Een ander FBC-lid proost virtueel met zijn versgeperste sapje. En weer iemand anders schuift aan met een kind op schoot. Het zijn inmiddels bekende taferelen voor iedereen die regelmatig een webinar of online (netwerk)event volgt. Bij het FBC Netwerkontbijt is het niet anders, constateert Teamleider Sales B2B Club Dennis Lacasa als hij aan het begin van het evenement het woord neemt en zich richt tot de aanwezigen.

Perspectief

Het gaat te ver om het verhaal dat hij afsteekt een goednieuwsshow te noemen. Daarvoor is in deze coronasituatie te veel onzeker, waaronder de (financiële) situatie van Feyenoord. Maar perspectief geeft Lacasa wel. Bij Feyenoord – Vitesse mogen bijvoorbeeld weer 6.500 toeschouwers aanwezig zijn. Ook spreekt hij de hoop uit dat er in juni weer een fysiek FBC-event in De Kuip kan plaatsvinden.

Interactie

Dat die behoefte er is, is duidelijk. Toch maken de aanwezige FBC-leden er een geslaagde ochtend van. Na de introductie gaan ze in groepen uiteen en houden ze onder leiding van een salesmanager in twee netwerkrondes korte pitches over hun bedrijf. Doordat de groepjes klein zijn, worden er veel vragen gesteld en ontstaat er, vanuit oprechte interesse in elkaars situatie, veel interactie.

Ontspannen ochtend

Dat is ook hoe Joël van den Doel van Vibber het FBC Netwerkontbijt heeft ervaren, vertelt hij na afloop. ‘Ik vond het heel ontspannen. Het haalt het nog steeds niet bij echte events, maar je merkt dat iedereen inmiddels gewend is aan dit soort online sessies. Het loopt allemaal een stuk beter dan een jaar geleden, toen veel mensen nog worstelden met de techniek en de manier waarop je zoiets aanpakt.’ Vibber is een consultancybureau dat organisaties helpt te veranderen. Van den Doel bood tijdens ontbijt andere FBC-leden een gratis cultuurscan aan, wat op de interesse van meerdere FBC-leden kon rekenen. ‘Dat is mooi meegenomen, want ik merk dat online events doorgaans minder opleveren dan fysieke events. In dit geval was daar dus geen sprake van.

Groter bereik

Van den Doel had onder meer een goed gesprek met Remko Goeyenbier van Svea Finans, gespecialiseerd in factoring. ‘Ook online blijven de events van de FBC een goed podium om de aangesloten partners beter te leren kennen,’ vindt Goeyenbier. ‘Het is efficiënt, zowel qua tijd maar ook met het oog op het aantal mensen dat je bereikt. Online bereik je meer mensen in één keer met je verhaal. De vorige keer dat ik meedeed, heb ik daar drie afspraken aan overgehouden. Ook nu was weer een aantal leden geïnteresseerd. Van mij mogen de online events zelfs deels blijven bestaan. Een combinatie tussen fysieke en online events, waarbij de fysieke events in de meerderheid moeten zijn, dat lijkt me wel wat.’

Eerst huilen, dan zaken

Yari-Annick Kuipers, werkzaam bij hoofdpartner Droomparken én speelster van het vrouwenteam van Feyenoord Futsal, ziet het FBC Netwerkontbijt als mooie basis om straks op voort te borduren. ‘Als we straks weer naar De Kuip mogen, kan ik uitgebreider verder praten met de leden die ik nu online heb leren kennen. Op die manier creëert Feyenoord in lastige tijden toch meerwaarde voor haar relaties. Ik ben dan ook blij met het initiatief dat de club hierin neemt. Maar als ik het stadion weer betreed, ga ik eerst even huilen van blijdschap, hoor. Daarna ga ik pas zakendoen, haha.’