VOORWOORD

Joris van Dijk

Dit is sinds mijn start op 1 juli 2020 het vijfde voorwoord dat ik via de FBC-nieuwsbrief aan u mag richten. En ik ontkom er niet aan om ook deze keer weer stil te staan bij het virus dat ons leven en onze club nu al zo lang in de greep houdt. Niet dat ik de illusie heb dat ik nog iets kan toevoegen aan wat we nu allemaal zo langzamerhand wel weten. Pas als het virus onder controle is, kunnen we terug naar normaal. En die controle veroveren we pas als Nederland gevaccineerd is. Het vaccinatietempo kan mij niet hoog genoeg zijn. Hoe eerder het sociale, maatschappelijke en economische leven weer op gang komt, hoe beter voor ons allemaal. Voor wat betreft het economische aspect gaan we als Club nu een hele spannende tijd tegemoet. In de wegens Corona aangepaste begroting voor dit seizoen hielden we al rekening met een half seizoen zonder publiek. Na de winterstop was de verwachting dat er wel weer met volle tribunes gespeeld zou worden, maar helaas. Het is zeker ook uit financieel oogpunt te hopen dat we dit seizoen in elk geval nog een aantal wedstrijden met publiek mogen spelen. Iedere wedstrijd zonder publiek kost Feyenoord een kleine miljoen euro. Na de winterstop waren 10 thuiswedstrijden gepland… Een kind kan uitrekenen dat dit seizoen enorm in de papieren loopt. Maar natuurlijk is er veel meer in de wereld dan het economische aspect. En dat is wat Feyenoord betekent in de levens van mensen. Iedereen met een Feyenoord-hart doet er alles aan om – als is het dan op afstand – zichtbaar en betrokken te blijven bij de club. En Feyenoord zou Feyenoord niet zijn als er, ondanks alle onmogelijkheden, dan toch heel bijzondere dingen ontstaan. Het zal u bij het volgen van de thuiswedstrijden niet zijn ontgaan. In ons stadion is de afgelopen maanden iets heel moois gegroeid. Iets unieks. In Nederland – en bij mijn weten ook elders in de wereld niet - is geen club er in geslaagd om supporters zo massaal aanwezig te laten zijn tijdens thuiswedstrijden, terwijl ze niet fysiek in het stadion kunnen zijn. Ik haalde het in mijn vorige voorwoord al kort aan, maar ik heb het natuurlijk over de geweldige spandoekenactie van FSV De Feijenoorder en FRFC1908.

‘De boodschappen zijn motiverend, persoonlijk, grappig en soms actueel en raak’

Zij hebben de duizenden aanvragen van supporters uit het hele land (en zelfs daarbuiten) doorvertaald naar prachtige spandoeken. Het begon als een kleine golf en nu is De Kuip ermee overspoeld. Een schitterende blijk van steun van het legioen en op een goede manier intimiderend voor de tegenstander. Als je goed kijkt, kun je soms de boodschappen zien die door de aanvragers zijn meegegeven. Die zijn motiverend (‘Come on Feyenoord, make us proud’), persoonlijk (‘De familie Groll juicht voor Feyenoord’), met een knipoog geformuleerd (‘Feyenoord is besmettelijker dan corona!’) en soms actueel en raak (‘Hand In Hand op 1,5 meter’). Het geeft iedereen binnen de club het gevoel dat het legioen ook in deze anderhalvemetersamenleving als één geheel achter onze ploeg blijft staan. Daar veranderden de wisselende resultaten in de zogenoemde ‘toppermaand januari’ niets aan. Er is namelijk nog genoeg om voor te spelen. Zo hebben we tegen PSV afgerekend met het feit dat we nog geen topper hadden gewonnen en krijgen we volgende week donderdag in de kwartfinale van het bekertoernooi de kans ons te revancheren voor het pijnlijke verlies in januari in Heerenveen. We houden u de komende tijd van alle ontwikkelingen op de hoogte via onze nieuwe FBC-app. U vindt er het laatste (zakelijke) Feyenoord-nieuws, de FBC-agenda en heeft meer dan 800 aangesloten bedrijven en meer dan 1.000 leden letterlijk binnen handbereik. Onze app is niet alleen informatief, maar in zeer korte tijd ook uitgegroeid tot een succesvol communicatiemiddel. Dus als u dit Online FBC Magazine heeft doorgenomen, raad ik u aan om de nieuwe FBC-app er eens bij te pakken. Zorg dat u vanaf nu niets meer mist van het (zakelijke) Feyenoord-nieuws en de komende (online) events! Joris van Dijk Commercieel directeur