BREINBREKERS IN COMMUNICATIE

‘We werken voor merken die resultaten laten tellen’, zegt Emiel Boeser. Achter die ene zin van de managing partner van Waal aan de Maas gaat een hele wereld schuil. Samen met business developer Anne van Lier legt hij uit hoe de wetenschappelijke aanpak van het multidisciplinair bureau voor strategische communicatie de sleutel voor succes is.


We hebben daarvoor een rustig plekje gevonden in de briefing room van het inspirerende, speelse kantoor in Barendrecht.

Deze kamer is, compleet met vliegtuigstoelen en al, ingericht als de ruimte waarin piloten van een vliegdekschip hun doel en missie uitgelegd krijgen.

Wat maakt dat jullie de beoogde resultaten ook daadwerkelijk bereiken?

Anne: ‘We werken vanuit Whole Brain Thinking. We gebruiken daarvoor HBDI, wat staat voor Herrmann Brain Dominance Instrument. Daarmee kun je de denkstijl van mensen boven tafel krijgen.’

Wat heb je daaraan?

Anne: ‘Het geeft inzicht in denkvoorkeuren van mensen, hoe ze informatie verwerken en op basis daarvan besluiten nemen.’
Emiel: ‘Je weet dan ook waar iemand dopamine van gaat aanmaken: waar hij of zij blij van wordt. Daar stemmen we de communicatie op af. Dan komt de boodschap beter binnen. We hebben een eigen methodiek gebouwd op basis van HBDI: BrainSells. Daarmee doen we alles op communicatiegebied voor klanten in de B2B-markt: strategische, operationele, commerciële en marketingcommunicatie.’


Gebruiken jullie die kennis ook intern?

Anne: ‘Ja, natuurlijk. Als je weet hoe je eigen brein werkt, kun je daarop anticiperen: je communicatie en samenwerking met anderen aanpassen.’

Emiel: ‘Alle mensen die hier werken hebben een HBDI-profiel. Het geeft heel veel inzicht in jezelf, in hoe je denkt en hoe je handelt. We kunnen de medewerkers daardoor ook in hun kracht zetten: de dingen laten doen waar ze goed in zijn en waar ze blij van worden.’

Wat kunnen jullie betekenen voor klanten?

Emiel: ‘We werken altijd doelgericht naar waardeopbouw. Dat kan resultaat op korte termijn zijn, bijvoorbeeld een verkoopactie of meer leads via de website genereren, of resultaat op lange termijn: de uitbouw van de onderneming in de komende drie of vijf jaar om de maximale waarde uit de onderneming te halen als die uiteindelijk verkocht wordt.’

‘Het gaat niet alleen om merkwaarde, maar ook om organisatiewaarde, om operationele waarde en verkoopwaarde. We letten erop dat die allemaal op elkaar aansluiten.’

Anne: Dan profiteer je ook echt van de investeringen in je marketing. Wij houden altijd de vraag voor ogen: wat moet het uiteindelijk opleveren? Dat geldt trouwens ook voor onze eigen rol: wat heeft die klant aan ons?’

Emiel: ‘Daarin zijn we anders dan andere bureaus, waar het werk stopt als het creatieve concept eenmaal is opgeleverd of de brochure wordt overhandigd. Wij kijken verder: wat ga je ermee doen? En hoe? En wat wil je ermee bereiken?’

ANNE VAN LIER


‘We werken altijd doelgericht naar waardeopbouw’

Hoe kom je daar achter?

Emiel: ‘Iedereen roept hetzelfde: dat zijn bedrijf betrouwbaar en flexibel is. Daar geloven we niet in; daarmee onderscheid je je ook niet. Met onze BrainSells-methodiek maken we samen met de klant een briefingdefinitie. Een bedrijf bestaat niet uit één product of één persoon, maar uit alle mensen die er werken, de manier waarop ze handelen en hoe ze denken. Wij gaan uit van de identiteit van het bedrijf en gaan op zoek naar wat het onderscheidt van concurrenten en waarop de medewerkers trots zijn. Dat vragen we van de directeur tot de magazijnmedewerker. Vervolgens kijken we wat relevant is voor klanten.’

‘De conclusies, rapportage en aanbevelingen leiden tot een strategische visie, waar ze zelf aan gewerkt hebben en allemaal achter staan. Dat document is leidend om de strategie naar een concept te vertalen,


naar fotografie, design en dat vervolgens door te vertalen naar middelen: campagnes, acties... Alle communicatie. En dat gebeurt allemaal volgens de inzichten van Whole Brain Thinking.’

Zo zorg je ook voor een breder draagvlak binnen de organisatie…

Anne: ‘Precies. Op het moment dat iedereen weet waar het bedrijf mee bezig is, wat de doelstellingen zijn en hoe je die met z’n allen wilt behalen, gaat het gemakkelijker en sneller. Dan brengt iedereen dezelfde boodschap naar buiten. Als de accountmanager heeft mogen meedenken en meepraten over die identiteit en strategie, dan voelt het als zijn eigen idee en dan gaat hij er ook helemaal voor.’


Sinds 1940

De historie van Waal aan de Maas gaat terug tot 1940, toen het in het centrum van Rotterdam werd opgericht door Gijs van der Waal. Bijna vijftien jaar geleden werden Emiel Boeser, Erwin Oskam, Jeroen Vermeulen en René Besemer eigenaar. ‘Het heette oorspronkelijk Waal Marketing Communicatie. Wij wilden de familienaam in ere houden en met de toevoeging van de Maas laten zien dat we van 010 zijn. Bovendien zaten we vroeger aan de Boompjes.’

Het huidige kantoor aan de Pesetastraat in Barendrecht deelt Waal aan de Maas met de zusterbedrijven Inline (ontwerpen van platforms, websites en apps) en Hecx (verkooptraining), waarmee Waal aan de Maas voor veel opdrachtgevers samenwerkt. ‘Zij leggen de lat net zo hoog als wij en we kunnen met elkaar lezen en schrijven.’


‘Feyenoord zit in mijn bloed’

Feyenoord zit in mijn bloed’, vertelt Emiel Boeser. ‘M’n vader heeft er 34 jaar gevoetbald. Hij heeft het tot het tweede elftal geschopt. Dat was in de tijd van Coen Moulijn. Ik ging als jongetje altijd mee naar Varkenoord. Hij was timmerman/aannemer en heeft bij Gerard Meijer thuis nog eens lampen opgehangen… in ruil voor een massagebehandeling. M’n broer Nick, die ook hier werkt, heeft eveneens bij Feyenoord gespeeld, in de landelijke A-jeugd.’

De vader van Erwin Oskam, een van de andere compagnons, was meer dan dertig jaar speaker op Varkenoord. ‘Bij het voorstellen van de elftallen riep hij de naam van mijn broer altijd extra hard, haha.’