Verbond tussen iconen van de stad wordt nóg zichtbaarder


Unieke samenwerking tussen Feyenoord en Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam The Hague Airport en Feyenoord passen bij elkaar. De twee geliefde iconen van de stad werken sinds het begin van dit voetbalseizoen nauw samen. Dat is op de favoriete luchthaven van de club goed zichtbaar: op meerdere plaatsen zijn enorme foto’s te zien van Feyenoord. Deze zomer komt er bovendien een Feyenoord Fanshop in het luchthavengebouw.


Rotterdam The Hague Airport en Feyenoord passen bij elkaar. De twee geliefde iconen van de stad werken sinds het begin van dit voetbalseizoen nauw samen. Dat is op de favoriete luchthaven van de club goed zichtbaar: op meerdere plaatsen zijn enorme foto’s te zien van Feyenoord. Deze zomer komt er bovendien een Feyenoord Fanshop in het luchthavengebouw.

Verbonden

De verbondenheid gaat verder dan alleen het gemak van de efficiënte en comfortabele luchthaven in de thuisstad. ‘Het is volkomen logisch dat twee iconen van de stad samenwerken om elkaar te versterken’, legt Dennis van Keulen uit. ‘Voor ons is zichtbaarheid op de luchthaven belangrijk… Om toeristen die hier arriveren en mensen uit de regio die terugkeren, welkom te heten. En straks ook met een fanshop, waar men nog even een shirt of presentje kan kopen bij vertrek of aankomst. Het is daarnaast ook heel goed voor ons imago. We laten graag zien dat Feyenoord verbonden is met Rotterdam The Hague Airport.’


‘We zijn beide A-merken en we passen bij elkaar, mede dankzij de binding in de regio’, vult Yassin Saddiki, Commercieel Manager van Rotterdam The Hague Airport, aan. ‘Ook als het gaat om de doelgroepen en het gebied waar onze passagiers vandaan komen. Veel van de mensen die voor hun vakantie of stedentrip hiervandaan vertrekken, zijn supporter en ook onze zakelijke passagier zit op zondagmiddag in De Kuip.’

DENNIS VAN KEULEN


'Wat is er mooier dan dat mensen die Rotterdam bezoeken, meteen een kaartje voor een wedstrijd kunnen kopen…’

Supporter van de luchthaven

De luchthaven is enorm in ontwikkeling: de huidige renovatie levert onder meer een nieuwe vertrekhal op. Die is niet alleen groter, maar biedt ook meer comfort en voorzieningen voor reizigers, vertelt Saddiki. Alles staat in het teken om de veelgeroemde snelheid en service van Rotterdam The Hague Airport te behouden en waar mogelijk te verbeteren. ‘Het zou mooi zijn als wij aan die ontwikkeling een steentje kunnen bijdragen’, aldus Van Keulen. ‘Wij zijn supporter van deze luchthaven. Wie weet kunnen we in de toekomst nog meer voor elkaar betekenen.’


De wederzijdse waardering is ook zichtbaar op social media. Saddiki: ‘We posten over elkaar, steunen elkaars verhaal en laten die verbondenheid ook zien met logo’s en foto’s. Bijvoorbeeld als Feyenoord hiervandaan vliegt. Zo laten we zien dat we trots zijn op de samenwerking.’


Selectiefoto op ware grootte

Zowel in de vertrekhal als in de aankomsthal hangt een enorme afbeelding met Feyenoord-spelers. De nog veel grotere selectiefoto op de pui bij de ingang van het centrale luchthavengebouw is op ware grootte. Passanten kunnen op een stoel plaatsnemen tussen de spelers en trainers en zo zelf op de foto gaan te midden van hun helden. Van die mogelijkheid wordt gretig gebruikgemaakt. ‘Ook door mensen die niet gaan vliegen’, zegt Saddiki. ‘Zojuist twee jongens op skateboards die selfies maakten. Die komen vast uit de buurt. Dat is een bewijs van de aantrekkingskracht van Feyenoord.’


Aan de andere kant is Rotterdam The Hague Airport goed vertegenwoordigd in het stadion. Op de Maas Seats en met de LED-boarding. Dit voorjaar organiseerde Rotterdam The Hague Airport bovendien zijn jaarlijkse kick-off voor het zomerseizoen in De Kuip. Op twee dagen werden ruim 150 medewerkers ontvangen die belangrijk zijn voor de hospitality op de luchthaven: van catering en security tot de afhandeling.

Fanshop

‘Mensen vragen nu al waar de fanshop is. Ze moeten nog even geduld hebben. Binnenkort starten we met de verbouwing en nieuwe inrichting van het landzijdige deel van het gebouw.

Om de retail en horeca uit te breiden en te verbeteren zijn we met een schuifpuzzel bezig. Naast de Feyenoord Fanshop komt er bijvoorbeeld ook een supermarkt-to-go. De ontwerpen zijn klaar, de vergunningen ook, we kijken nu naar de planning. We hopen dat de fanshop in de zomer klaar is.’


‘Dat hopen wij ook’, zegt Van Keulen. ‘De zomer is namelijk voor ons een belangrijke periode, met de verkoop van de nieuwe tenues en allerlei andere producten. Dat valt samen met het hoogseizoen voor de luchthaven door alle vakantievluchten. Ik kijk er nu al naar uit om al die mensen hier te zien rondlopen in Feyenoord-shirts. We beginnen met merchandising, maar we hebben ook plannen om ticketing te introduceren. Wat is er mooier dan dat mensen die Rotterdam bezoeken, meteen een kaartje voor een wedstrijd kunnen kopen…’


Het wordt ook een drukke periode voor Feyenoord zelf, beseft Van Keulen. ‘Eind juli en augustus maken we ons op voor belangrijke weken. Het zou mooi zijn als we de luchthaven twee

à drie keer mogen aandoen, want dat betekent dat we ook drie rondes mogen spelen en ons kwalificeren voor de UEFA Europa League.’


Op het veld

Yassin Saddiki werd in 2018 Commercieel Manager bij Rotterdam The Hague Airport. Zijn eerste evenement in De Kuip na de ondertekening van het partnerschap met Feyenoord was het relatietoernooi in augustus. ‘Door een enorme wolkbreuk veranderde het veld in een zwembad. De wedstrijden werden uitgesteld tot na het eten; toen was het water weggezakt en konden we alsnog voetballen. Dat was voor mij een geweldige introductie: ik voelde me de koning te rijk als een klein jongetje op het veld van de enige echte Kuip.’