MC DATA ZORGT DAT HET WERKT
EN BLIJFT WERKEN

‘We schrijven geen software en we maken geen websites, maar we zorgen wél dat alles werkt. En blijft werken.’ Die opmerking typeert de no-nonsense instelling van Marco van den Bosch, directeur-eigenaar van MC Data uit Hellevoetsluis. Met dat recept weten bedrijven dat hun ICT bij Marco en zijn collega’s in goede handen is.


MC Data adviseert, levert hard- en software, implementeert die en verzorgt onderhoud en service. Het bedrijf bestaat sinds 1992. Marco woonde nog bij zijn ouders thuis toen hij het bedrijf oprichtte. Hij was helemaal thuis in computers, die net aan hun opmars in het MKB waren begonnen. ‘Mensen bestelden een pc en die ging ik bouwen, helemaal op maat met de onderdelen die ze wensten. Het was de tijd van de 486 DX2. Ik werkte toen al voornamelijk voor zakelijke klanten. Na een paar jaar breidde het werk uit met netwerken en alle hardware die daarbij kwam kijken.’

Er kwam personeel, Marco huurde een kantoor en MC Data groeide daar uit zijn jasje. In 2007 verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie aan de Pascalweg op bedrijventerrein Kickersbloem. ‘Rond die tijd zijn we er ook telecom bij gaan doen. Dat had te maken met de opkomst van VOIP: bellen over internet. Zodoende was het eigenlijk een logische toevoeging van onze activiteiten.’

Eigen internetprovider

Om de kennis op telecomgebied te versterken, nam MC Data vorig jaar het eveneens in Hellevoetsluis gevestigde DTA Telecom over. De bedrijven vulden elkaar naadloos aan. Dat had Marco wel voorzien, maar de integratie verliep nog sneller dan hij had gehoopt. ‘We hebben een compleet pakket en kunnen alles op ICT-gebied aanbieden: one-stop-shopping voor hardware, software, telecom en clouddiensten. We zijn nu met twaalf medewerkers en werken voor bedrijven en organisaties in heel de regio Rijnmond – en soms ook daarbuiten. De meeste hebben vijf tot 25 medewerkers, maar er zijn ook klanten waar honderden pc’s draaien.’ Er kan zelfs gebruik worden gemaakt van de eigen zakelijke internetprovider Voornenet. ‘Dat heb ik in 2002 met andere ondernemers opgericht. Zodoende kunnen we zelf internetlijnen, domeinnamen, hosting en e-mailverkeer verzorgen. We hebben alles in eigen hand.’


Vertrouwen

‘Het draait om de vertrouwensrelatie met klanten. We zijn net een accountant: we kijken diep in de keuken, weten hoe hun bedrijfsprocessen zijn. Dat is nodig om goed advies te kunnen geven.’ Dat advies is open en eerlijk. Met Rotterdamse nuchterheid. ‘Als iemand per se iets wil, maar ik sta niet achter het product of de dienst, dan gaat de deal niet door – hoe groot de zak met geld ook is.’

In combinatie met de geleverde kwaliteit en service werkt die aanpak. Praktisch en commercieel. Dat blijkt wel, want veel nieuwe klanten gaan met MC Data in zee dankzij mond-tot-mondreclame. ‘Doordat andere klanten tevreden zijn. Dat is het mooiste compliment.’

Knutselen aan computers en netwerken doet Marco zelf niet meer. Hij besteedt zijn tijd nu vooral aan verkoop, advies en managen. ‘Maar als het heel druk is of er moet een probleem worden opgelost bij een klant, dan spring ik natuurlijk bij.’

Bedrijfszekerheid

ICT is niet meer weg te denken. In veel bedrijven valt alles stil zodra de telefoon en het computersysteem platliggen. Betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid zijn cruciaal. ‘Voor iedereen, groot en klein. We hebben bijvoorbeeld een hospice als klant. Daar zijn we ook verantwoordelijk voor het alarmeringssysteem bij de patiënten… Dat mag niet falen, dat is duidelijk.’


De veiligheid van systemen en netwerken is eveneens belangrijk. ‘En wordt de komende jaren alleen maar belangrijker. Met de overgang van internetprotocol IPv4 naar IPv6 zijn computers en telefoons rechtstreeks verbonden met het internet; dat heeft consequenties voor de security. Niemand wil de dupe worden van een hack of andersoortig probleem. Of je nu één pc of een compleet netwerk en meerdere vestigingen hebt. Daarom besteden we daar in onze adviezen en projecten veel aandacht aan. Klanten zien het belang daar gelukkig ook van in.’

MARCO VAN DEN BOSCH


‘Niemand wil de dupe worden van een hack of andersoortig probleem’

‘We vielen met onze neus in de boter’

Marco van den Bosch is al zijn hele leven Feyenoord-supporter. ‘Wat wil je? Ik heb als kind op Zuid gewoond. Dan kan het eigenlijk niet mis gaan.’ Door het drukke werk en het gezinsleven ging hij jaren niet meer naar wedstrijden, maar in 2011 kreeg Marco voor Kerst een halve seizoenkaart. Hij was meteen weer verkocht.


‘Meteen na de eerste wedstrijd. Ik was samen met m’n dochter, die toen negen was en voor het eerst meeging naar De Kuip. We vielen met onze neus in de boter; het was tegen Ajax. Die 4-2, toen Guidetti drie doelpunten maakte. De sfeer, het dansen van de tribune maakte diepe indruk op ons allebei. M’n dochter is inmiddels een nóg grotere supporter dan ik. Ze weet en volgt alles.’

Een jaar later verhuisden Marco en zijn dochter naar de Business Seats en werd MC Data lid van de Feyenoord Business Club. Dat bevalt nog steeds prima. ‘Het is laagdrempelig; je ontmoet er interessante mensen. Je komt er een groot deel van het Rotterdamse bedrijfsleven tegen. Dat levert uiteraard niet vanzelf werk op. Dat draait om gunnen. Maar als je van dezelfde club supporter bent, ben je al een heel eind, haha.