WERELDWIJD OP DE KAART

Op zoek naar nieuwe mogelijkheden kijkt Feyenoord de afgelopen jaren steeds nadrukkelijker buiten de eigen landsgrenzen. Die aanpak werpt z’n vruchten af, ziet Gido Vader, manager internationale relaties. ‘Stap voor stap zijn we steeds verder gegroeid.’


Het is geen sinecure om een afspraak te plannen voor een teamfoto met de volledige afdeling internationale relaties van Feyenoord in De Kuip. Het gebeurt immers niet heel vaak dat de inmiddels vier medewerkers van de afdeling zich gelijktijdig in Nederland bevinden, want als onderdeel van hun werk zijn ze ieder veelvuldig op reis.


Sinds de oprichting van de afdeling heeft Feyenoord haar vleugels uitgeslagen op vrijwel alle werelddelen, door de organisatie van bijvoorbeeld clinics en voetbalkampen van Kazachstan tot Australië en van Suriname tot Singapore. ‘We zijn alleen nog niet op de Zuidpool geweest’, zegt Gido Vader glimlachend. Zelf vloog hij sinds zijn aanstelling als manager internationale relaties in 2012 namens de club omgerekend al meer dan zeventien keer de wereld rond.


Vader was tot de zomer van 2012 persvoorlichter van Feyenoord en kreeg in die hoedanigheid steeds vaker vragen vanuit het buitenland over de werkwijze van Feyenoord Academy. ‘In die tijd hebben we er binnen Feyenoord over nagedacht hoe de club daar meer profijt van zou kunnen hebben’, vertelt hij nu. ‘Zo zijn we op het idee gekomen om onze kennis van het opleiden van talent internationaal te vermarkten.’


Niet veel later stapte Vader als manager internationale relaties voor de eerste keer in het vliegtuig, niet vermoedend waar zijn nieuwe functie hem in de jaren die volgden allemaal zou brengen. Hij kwam op plekken waarvan hij nooit had gedacht er te komen. Hij verliet het Abe Lenstra-stadion in Heerenveen in de rust om op tijd in Moldavië te zijn, trok met een Rotterdamse handelsmissie naar Azerbeidzjan, lunchte met de voorzitter van de voetbalbond van Oman, organiseerde clinics in Kazachstan, sprak 140 journalisten toe op een persconferentie in India en reikte een Feyenoord-shirt uit aan toenmalig minister Frans Timmermans op Cuba.


De grootste slag tot dusver werd begin 2018 geslagen, toen Feyenoord een strategische samenwerkingsovereenkomst sloot met het bedrijf Viva China voor het opzetten van een ‘Feyenoord Viva Football Academy’ in meerdere steden in het Aziatische land. Met ingang van het seizoen 2019-2020 gaat Feyenoord er een substantiële en structurele bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het voetbal, terwijl de club dankzij de samenwerking tegelijkertijd een mooie stap vooruit zet in de begroting.

Mede daardoor kon de afdeling internationale relaties worden uitgebreid van twee naar vier man, waaronder twee coaches. Zij houden zich onder meer bezig met het opleiden van nieuwe coaches bij de voetbalscholen die Feyenoord heeft geopend in Egypte en Polen, terwijl ze ook druk zijn met het vormgeven van een coachopleiding voor China. ‘We zijn stap voor stap steeds verder gegroeid’, zegt Vader. ‘In de eerste jaren zijn we vooral bezig geweest met het organiseren van voetbalkampen en clinics, ook om op die manier een portfolio op te bouwen.


Inmiddels ligt de focus vooral op grotere projecten, zoals in China en Egypte, die meer geld binnenbrengen of Feyenoord op een andere manier verder helpen. Dat kan bijvoorbeeld ook door ons imago te versterken of veel aandacht te genereren, wat bijvoorbeeld interessant is voor grote partners. Ondertussen breiden we ons netwerk steeds verder uit, wat bijvoorbeeld resulteert in uitnodigingen voor buitenlandse toernooien voor teams van Feyenoord Academy, die volledig voor hen worden betaald. Wij zien dat als een mooie bijvangst, net zoals het feit dat er via onze activiteiten al diverse buitenlandse talenten in beeld zijn gekomen bij onze jeugdopleiding.’

Samenwerking

Waar de medewerkers van de afdeling internationale relaties ook komen: steeds weer vertellen ze het verhaal van Feyenoord Academy, waar spelers als Robin van Persie, Stefan de Vrij en Jordy Clasie werden opgeleid en die van alle jeugdopleidingen wereldwijd de meeste spelers voortbracht die uitkwamen op het WK in Brazilië in 2014. Het zijn wapenfeiten die overal ter wereld indruk maken. ‘Op reis word ik nog regelmatig verrast door de naamsbekendheid die Feyenoord heeft,’ zegt Vader. ‘De terugkeer van Van Persie bij Feyenoord heeft daarbij ook geholpen, want hij is overal ter wereld bekend. Feyenoord is niet zo groot of succesvol als FC Barcelona of Manchester United, maar ook in het buitenland is bekend dat wij weten hoe je spelers opleidt, hoe je van een talent een eerste-elftalspeler maakt. Wij kunnen ons onderscheiden op de inhoud en de kwaliteit. Dat is ook de enige manier om op ons terrein te kunnen concurreren met grotere clubs uit Engeland of Spanje. Als wij laten zien dat we een hartstikke goed voetbalkamp organiseren met echte coaches van Feyenoord, maken we daarmee het verschil.’


Feyenoord zoekt daarvoor ook bewust de samenwerking met bedrijven die zijn aangesloten bij de Feyenoord Business Club. Onder meer met dank aan Nirint Shipping streek Feyenoord bijvoorbeeld al vier jaar op rij neer op Cuba voor trainingen en clinics voor coaches en jeugd in Havana. ‘Dat is een heel goed visitekaartje geweest voor de club’, zegt Vader. ‘Feyenoord en het Rotterdamse bedrijfsleven hebben zich daar op een heel goede manier kunnen presenteren. Wij staan heel erg open voor dat soort samenwerkingen. Bedrijven die ideeën hebben over wat Feyenoord voor hen kan betekenen in het buitenland nodig ik daarom graag uit voor een gesprek. Onze ervaring leert dat er geen makkelijkere manier is om deuren te openen dan via voetbal. Als ik bij een wat stijve, zakelijke vergadering in het buitenland een Feyenoord-shirt tevoorschijn tover, zie je volwassen mannen aan tafel toch opeens ontdooien. Feyenoord en voetbal kunnen zo op een positieve manier een breekijzer zijn.’

GIDO VADER,
Manager Internationale Relaties


‘Stap voor stap zijn we steeds
verder gegroeid’

Van alle projecten en activiteiten waarvoor de afdeling internationale relaties tot dusver verantwoordelijk was, zijn er drie die er voor manager Gido Vader bovenuit springen. In willekeurige volgorde:

- Samenwerking Viva China

Vader: ‘De missie van Viva China is om een sportieve en gezonde
leefstijl te promoten onder de inwoners van China. Feyenoord zal Viva China in eerste instantie adviseren over de aanleg en ontwikkeling van de voetbalfaciliteiten. We zijn volop bezig om het programma voor hen te ontwikkelen, we hebben daarover meerdere keren per week contact met China.’


- Clinics op Cuba

Met dank aan het Rotterdamse bedrijfsleven hebben we op Cuba echt het verschil kunnen maken. Niet alleen door kennis te brengen, maar ook door materialen te leveren die ze nodig hebben om het voetbal verder te helpen. Ik vind het elke keer geweldig om in Havana op een trainingsveld iedereen in Feyenoord-shirt te zien rondlopen.’


- Partnerships met Amerikaanse clubs

Al vijf jaar achtereen ontvangen wij regelmatig groepen van tussen de vijftig en tachtig kinderen van verschillende Amerikaanse clubs. Sommige van de coaches spreken al een beetje Nederlands, omdat ze zich zo goed voelen bij Feyenoord. Voor hen gaan echt alle deuren open als ze op bezoek zijn bij Feyenoord.’