FAMILIEBEDRIJF ELECTRO CIRKEL BOUWT VERDER OP STEVIG FUNDAMENT


DOORGROEIEN
MET DESIGNVERLICHTING

Vanuit een bescheiden bedrijfspand in Rotterdam-Overschie is familiebedrijf Electro Cirkel bezig de wereld te veroveren. Met lampen en elektrotechnische materialen voor scheepvaart en industrie, maar vooral met eigen lampenmerk Calex, de Europese marktleider op het gebied van decoratieve verlichting.


Eigenlijk geven Rudolf van Soelen en Angeniek van der Boor-van Soelen geen interviews meer. Liever geven ze hun personeel het podium. Maar voor het Feyenoord Business Magazine maken broer en zus, sinds 2012 samen eigenaar van Electro Cirkel, een uitzondering. ‘Want het ging ons te ver om onze commercieel directeur uit Eindhoven dit interview te laten doen. Hij begint steeds meer van Rotterdam én van Feyenoord te houden, maar om hem nu al daarover te laten praten, was nog iets te veel gevraagd’, zegt Rudolf van Soelen. Even kan hij zijn gezicht in de plooi houden. Tot zijn zus hem aankijkt. Dan barsten ze in lachen uit.

Rudolf en Angeniek zijn een ingespeeld team. Hun hele leven werken ze al bij het bedrijf dat hun vader en diens broer oprichtten in september 1970, de maand waarin Feyenoord zich kroont tot beste club ter wereld. Gepassioneerd vertellen ze over die goeie ouwe tijd. Over hoe Rudolf vanuit Vlaardingen na schooltijd naar het eerste bedrijfspand fietste in de Slaghekstraat, onder de rook van De Kuip. Over hoe Angeniek als klein meisje op zaterdag met haar vader meeging om “kantoortje te spelen”. Over het lekke pand in de Piekstraat, waar regenbuien en duivenpoep voor chaos zorgden.

Scheepvaartroots

Inmiddels is Electro Cirkel een miljoenenbedrijf en de op één na grootste lampenfabrikant van Nederland. Toen Rudolf en Angeniek aan het roer kwamen, kozen ze voor een koers met groei. In vijf jaar werd de omzet meer dan verdubbeld en het bedrijf opgesplitst in Electro Cirkel Marine & Industry en Electro Cirkel Retail. Met die eerste tak wordt het werk van de gebroeders Van Soelen voortgezet: het leveren van lampen en elektrotechnische materialen voor de scheepvaart en industrie. Electro Cirkel exporteert naar veertig landen en heeft een verkoopkantoor in het Amerikaanse Houston. Rudolf: ‘Het zorgt voor dertig procent van onze omzet en het is waar onze roots liggen. Die moet je nooit verloochenen. Maar we kunnen er niet omheen dat onze retailtak inmiddels groter is.’

Scoren met designlampen

Rudolf zelf stond aan de basis daarvan, toen hij in 1993 zijn vader en oom overtuigde om het eerder aangekochte navigatielampenmerk Calex om te turnen tot een retailmerk. Binnen enkele jaren veroverde Calex een belangrijke plaats in de schappen van supermarkten, bouwmarkten, woonwarenhuizen en meubelwinkels. ‘Voorheen waren onze lampen een variant van het “bolletje”, dat onder een lampenkap verdween. Maar toen een jaar of vijf geleden de trend werd om de lamp zelf steeds meer te laten zien, hebben we daar direct op ingespeeld’, vertelt Angeniek.

Rudolf: ‘We zijn zelf decoratieve lampen gaan maken. Grote XXL-lampen, die gezien mogen worden. Exclusieve lampen in bijzondere vormen, ontworpen door onze eigen designer. We leveren zowel aan de zakelijke markt, met name horecazaken, als aan de particuliere markt, via retailers. Inmiddels zijn we de grootste speler in Europa op dit gebied, met een compleet assortiment lichtbronnen.’

RUDOLF VAN SOELEN


‘Want we hebben mensen nodig
die beter zijn dan wijzelf’

Het Witte Huis

Om de naamsbekendheid van Calex te vergroten, werd vorig jaar een groot marketingplan uitgerold. Tv-commercials, productplacement in woonprogramma’s en aanwezigheid op (inter)nationale beurzen vormen een belangrijk onderdeel. Maar de paradepaardjes zijn – naast de LED-boarding in De Kuip – de fysieke uitingen op de Euromast en het Witte Huis. ‘Daar zijn we enorm trots op’, zegt Angeniek. ‘Toen we nog in de Piekstraat zaten, reed ik vaak met mijn vader via de Willemsbrug naar huis. Altijd begon hij over het Witte Huis, dat hij dat zo mooi vond en dat het in de oorlog was blijven staan. Ik hoop dat hij vanaf zijn wolk kan zien dat we daar nu met Calex zo prominent op staan.’

Teamgevoel

De komende jaren wil Electro Cirkel – dat tevens een in- en verkoopkantoor in China en een verkoopkantoor in Denemarken heeft – doorgroeien. Paradoxaal genoeg doen Rudolf en Angeniek juist daarom een stapje terug. ‘Want we hebben mensen nodig die beter zijn dan wijzelf’, verklaart Rudolf. ‘Daar hebben we de afgelopen jaren dan ook flink in geïnvesteerd. We hebben per 1 januari een nieuwe directie en managementlaag geïnstalleerd. Op termijn zal ik de dagelijkse regie nog verder uit handen geven, waardoor ik me alleen nog maar bezig ga houden met strategie en advies.’


‘We staan niet meer zelf in het veld, maar zijn trainers geworden die het team aansturen’, vult Angeniek aan. ‘Teamgevoel vinden we heel belangrijk. Dat past binnen een familiebedrijf en dat dragen we intern ook uit. En het mooie is: ook vanaf de zijlijn genieten we, zoals een trainer geniet als hij zijn team ziet scoren.’


Calex-lampen in de lichtmasten?

De ogen van Rudolf van Soelen stralen als de lampen in zijn showroom als hij vertelt over bezoekjes aan De Kuip. Sinds vijf jaar is Electro Cirkel lid van de Feyenoord Business Club. Samen met twee andere bedrijven deelt de lampenfabrikant een Business Unit. ‘Als het speelschema bekend is, zit onze Unit binnen twee weken vol gepland. We nodigen gasten uit het hele land uit, maar ook internationale relaties. Iedereen vindt het magisch.’


Uiteraard hangen er Calex-lampen in de eigen Unit. Ook in Brasserie De Kuip en andere Units zien Rudolf en Angeniek van Soelen hun designproducten hangen. Is het leveren van lampen voor de lichtmasten van het stadion hun ultieme droom? ‘We zouden het kunnen, maar het is echt specialistenwerk, dus we willen het niet’, zegt Rudolf. ‘En wat als ze uitvallen tijdens een wedstrijd? Dan hebben wij het straks gedaan…’, grapt Angeniek met een knipoog naar de thuiswedstrijd tegen VVV-Venlo, toen de lichtmasten door een technisch mankement na een minuut uitvielen.