Atlas heeft complete productieproces in eigen hand


Voorloper in veiligheidsschoenen

De Flash 2600 is waarschijnlijk de bekendste veiligheidsschoen van Nederland. Hij flitst elke thuiswedstrijd van Feyenoord op de LED-boarding door De Kuip en miljoenen huiskamers in.

De Flash 2600 ziet eruit als een normale sportschoen
– groen en trendy – maar biedt maximale bescherming. De populaire schoen bewijst dat fabrikant Atlas exact weet wat werknemers in de logistiek en industrie nodig hebben.


Eigen vestiging

Atlas Nederland is de Nederlandse vestiging van de toonaangevende Atlas Schuhfabrik. In ons land zijn de Duitse veiligheidsschoenen al ruim veertig jaar te koop. Eerst via een agent, maar sinds 2008 heeft de fabrikant een eigen vestiging in Houten. Hiervandaan ondersteunen Annemieke Fabry, Mark Slijkhuis en Anthony Doornkamp hun dealers.


Atlas is een Duits familiebedrijf in Dortmund. Het bestaat al sinds 1910 en is een van de leidende fabrikanten van veiligheidsschoenen in Europa. Niet alleen door de productie van 2,6 miljoen paar per jaar, maar ook doordat het bedrijf in 23 landen met eigen kantoren aanwezig is.

Zodoende is Atlas goed op de hoogte van de specifieke wensen op de lokale markten. Atlas heeft het complete ontwerp- en productieproces volledig in eigen hand. De schoenen worden vervaardigd in twee eigen fabrieken: de schachtproductie in het zuiden van Brazilië is verantwoordelijk voor het bovenwerk van de schoenen; de eindmontage vindt plaats in de fabriek in Dortmund. In totaal telt de onderneming circa 1.600 medewerkers.

Van maat 35 tot en met maat 53

Er zijn altijd circa 300.000 paar schoenen en 300.000 paar schachten op voorraad. Hierdoor kan Atlas snel leveren. Zij voeren een brede maatvoering: zowel voor dames als voor heren. De schoenen zijn te bestellen van maat 35 tot en met maat 53.

We hebben circa 500 verschillende modellen’, zegt productmanager Mark Slijkhuis. ‘Volop keuze dus.’ De modellen hebben een stalen of aluminium neusbescherming (S1), maar voor extra bescherming zijn er diverse varianten die voldoen aan de geldende veiligheidsklassen S1P, S2, S2P en S3. Het ruime aanbod aan kleuren maakt het voor bedrijven ook mogelijk om de schoenen af te stemmen op de bedrijfskleding.

ANNEMIEKE FABRY


‘We zijn als bedrijf heel slagvaardig.’

Verkooppunten

‘De verkoop gaat via ons dealernetwerk, vertelt Mark. ‘Wij leveren zelf niet rechtstreeks aan eindgebruikers.’ Toch bezoekt hij deze eindgebruikers door het hele land. ‘Om te informeren en innovaties te delen: welke nieuwe producten zijn er en hoe kunnen deze de veiligheid en het comfort van de werknemer op de werkvloer vergroten.’


De kwaliteit en de voordelen van Atlas onder de aandacht brengen is één van zijn voornaamste taken. ‘Onze dealers verkopen meerdere merken; dan is het goed als mensen ons merk en de voordelen kennen waardoor zij gericht naar Atlas-schoenen vragen.’


‘We hebben voor alle branches passende schoenen. Lichtgewicht schoenen bijvoorbeeld voor de logistieke sector waar werknemers veel lopen. Schoenen met een BOA-sluitsysteem in plaats van veters voor bijvoorbeeld de voedingsmiddelen- en vleeswaren-
industrie, omdat dat hygiënischer is en functioneler.’


Gekleurde zool

Atlas staat bekend als innovatief bedrijf. Niet zelden zijn nieuwe technieken of trends op het gebied van veiligheidsschoenen bedacht door de ontwerpafdeling in Dortmund. Annemieke: ‘Als familiebedrijf, waar inmiddels de vierde en vijfde generatie de leiding hebben, hebben we korte lijnen. Signaleren wij een vraag in de markt of heeft een partner of eindklant een speciale wens, dan is dat voor ons direct uitvoerbaar. We zijn als bedrijf heel slagvaardig.’


Populair is tegenwoordig de gekleurde zool. ‘Ja, ook die heeft Atlas geïntroduceerd. Zo’n zes jaar geleden’, zegt Mark. ‘Collega´s hebben ons daarin gevolgd. Het mooiste bewijs dat het een succes is.’


Ook lanceerde Atlas een app waarmee mensen zelf kunnen meten welke maat en model van Atlas hen past. ‘De app, die Scan your feet heet, is in de App Store en Google Play te downloaden. Je kunt dan via je smartphone je voeten opmeten om zo de juiste maat te bepalen. ’


Licht en comfortabel

Naast leer zijn er diverse andere materialen waarvan het bovenwerk tegenwoordig wordt gemaakt. Microfiber en Cordura zijn materialen die steeds meer voorkomen en even veel bescherming bieden. Voordeel is dat de schoenen nóg lichter en comfortabeler zijn. Voor de leek zijn ze niet te herkennen als veiligheidsschoen.


Ze hebben meer weg van sport- of vrijetijdsschoenen; net zo modern en stijlvol. ‘Onze Flash-serie is daar een mooi voorbeeld van’, aldus Mark. ‘De Flash 2600 is het model dat in De Kuip tijdens wedstrijden op de LED-boarding te zien is. Als ik op bezoek ben bij een onderneming en dit model op tafel zet, is er direct herkenning. Onder andere dankzij de LED-boarding.


Het gaat echter niet alleen om design. Een werkschoen moet in eerste instantie comfortabel en functioneel zijn maar als ze daarnaast ook nog modisch zijn, is de bereidheid om ze te dragen groter. Atlas-schoenen dragen ze graag!


Feyenoord past bij Atlas

Sinds 2017 is Atlas Nederland zakelijk stoelhouder en adverteerder bij Feyenoord. Het bedrijf heeft vier Business Seats en maakt gebruik van de LED-boarding rond het veld. De aansluiting bij Feyenoord is een weloverwogen beslissing, legt Annemieke Fabry uit: ‘De club en de cultuur passen bij Atlas: no-nonsense, handen uit de mouwen en hard werken… De Feyenoord Business Club telt bovendien veel bedrijven uit onze doelgroepen: de bouw, de industrie, de haven en logistiek. Allemaal sectoren waar veiligheidsschoenen worden gebruikt. Tot slot is Rotterdam erg belangrijk voor ons: in deze regio zijn veel klanten gevestigd.’


Atlas heeft al langer ervaring met het sponsoren van een voetbalclub. In de thuisstad steunt het bedrijf al jaren Borussia Dortmund. ‘Qua cultuur lijkt die club wel op Feyenoord. Vandaar misschien dat we ons in De Kuip zo snel thuis voelden.’

www.atlasschoenen.nl