WOONSTUDIO JOY HEEFT SUCCES MET EIGENWIJZE AANPAK


PLEZIER MET KEUKENS

Verwacht bij Woonstudio Joy geen klassieke keukenshowroom. Ook de opdringerige verkopers ontbreken. Eigenaar Kelly Rijsdijk heeft aan de Keurmeesterstaat in Ridderkerk een huiskamersfeer weten te creëren, waar klanten op afspraak en op een heel persoonlijke manier worden geholpen. ‘De deur gaat op slot; er zijn dus geen andere klanten. Ze krijgen alle aandacht. Iedereen gaat hier met een glimlach de deur uit.’


Kelly Rijsdijk werkt al bijna twintig jaar in de keukenbranche.

De Sliedrechter leerde het vak bij een grote keten. Toen hij de stap naar het ondernemerschap maakte, koos hij in eerste instantie

ook voor een winkel met showroom op een A-locatie. Zes jaar geleden gooide hij het roer rigoureus om: hij sloot de winkel en ging uitsluitend op afspraak werken. Eerst vanuit huis, daarna in een pand op bedrijventerrein Donkersloot in Ridderkerk. Daar zijn alle producten en materialen te zien: keukens, apparatuur, tegels, maar ook vloeren (laminaat, pvc, tegels, hout) en raamdecoratie (shutters, jaloezieën, rolgordijnen, plissés). Zodat mensen alles op elkaar kunnen afstemmen.


Privacy

In het begin werkte hij vooral voor aannemers, ontwikkelaars en andere vastgoedpartijen. Maar al snel bleken ook particulieren gecharmeerd van de eigenwijze aanpak van Woonstudio Joy. ‘Ze komen op afspraak. Dat kan ook ’s avonds. We nemen uitgebreid de tijd voor hen en ze kunnen in alle rust rondkijken, vragen stellen en zich laten adviseren.’

De sfeer is informeel. Klanten hebben de hele studio voor zichzelf. ‘Ze voelen zich vrij en zijn op hun gemak, merk ik. De privacy zorgt ervoor dat we ook al heel wat BN’ers op bezoek hebben gehad. Nee, namen noem ik niet. Maar ze vinden het handig dat ze de auto voor de deur kunnen parkeren en anoniem naar binnen kunnen.’

Rare verkooptechnieken

Rijsdijk vertelt enthousiast, is bevlogen. Dat enthousiasme heeft hij weten over te brengen op zijn team. Dat bestaat uit Marloes (back office), Wendy (back office), Eeltje (verkoop/back office) en Merel (verkoop). De ondernemer is wars van wat hij ‘rare verkooptechnieken en ondoorzichtige kortingen’ noemt. Iedereen die ooit een keuken kocht weet meteen waarover hij het dan heeft. In de keukenbranche is het heel gewoon dat de kortingen je om de oren vliegen, nog zonder dat je er als klant om vraagt. ‘En dan komt er een mooi rond bedrag als totaalprijs uit, waarvan in de verste verte niet duidelijk is wat je voor de verschillende onderdelen betaalt.’

‘Hier is de lucht al bij voorbaat uit de prijzen. De offerte is eerlijk en transparant. We zijn niet de goedkoopste – zeker ook niet duurste. We willen op de eerste plaats de beste zijn.’

Handgemaakte keukens

Iedereen kan slagen bij Woonstudio Joy. Er is keuze uit meerdere merken, alle stijlen en alle prijsniveaus. Rijsdijk: ‘Van keukens voor starters en projecten tot het absolute topniveau. Bijvoorbeeld handgemaakt. Daarvoor werken we samen met een gespecialiseerde Nederlandse timmerfabriek.’

Goed advies vindt hij belangrijk. ‘Neem de ergonomie bijvoorbeeld. Veel mensen willen graag een kookeiland. Dan is het belangrijk vooraf te kijken of daar wel voldoende ruimte voor is. Kun je nog goed om dat eiland heen lopen, hoe praktisch is het als je gaat koken? Met ons 3D-ontwerpprogramma wordt dat inzichtelijk.’

KELLY RIJSDIJK


‘Ik wil dat mensen hier met een lach de deur uitgaan. Dan ben ik zelf ook tevreden, of ze nu kopen of niet’

Zoveel mensen, zoveel wensen

Wat zijn de trends van 2019? ‘De Nederlandse consument is vrij gereserveerd. Die gaat voor een lichte keuken en donker blad, of andersom. Maar zwarte keukens zijn nu populair. Marmeren werkbladen en tegels ook. Net als hout. Wit hoogglans doet het ook altijd goed, vooral met greeploze kastjes en lades.’

‘Zoveel mensen, zoveel wensen. Dat is ook het leuke: we hebben het allemaal. Alle segmenten en prijzen. Ik wil dat mensen hier met een lach de deur uitgaan. Dan ben ik zelf ook tevreden, of ze nu kopen of niet.’

Dat laatste komt niet vaak voor, vertelt Rijsdijk trots. ‘Soms gaan mensen met onze offerte bij andere aanbieders shoppen. Bijna altijd komen ze toch terug.’

Dat veel nieuwe klanten zich bij zijn bedrijf melden dankzij mond-tot-mondreclame is dan ook veelzeggend. ‘Adverteren doen we niet. Is niet nodig.’


Feestje

Woonstudio Joy werkt met vaste monteurs. ‘Voor de keukens, vloeren en raamdecoratie, maar ook voor water, gas en elektriciteit. Of iemand daar gebruik van maakt, is helemaal aan hen. Zelf bouwen kan ook, al komt dat niet vaak voor.’

‘Nog afgezien van het gemak… Je wilt als koper toch dat het helemaal af is. Een keuken is best een grote uitgave, een hele investering. Dan moet het uitzoeken, kiezen, kopen en installeren toch een feestje zijn…’

De naam van het bedrijf heeft Rijsdijk dan ook niet voor niets gekozen. Al kan die ook slaan op het plezier dat hij zelf beleeft aan het helpen van klanten.

Kippenvel in De Kuip

Kelly Rijsdijk is, zoals hij zelf zegt, ‘een diehard Feyenoord-fan’. De ondernemer werd 48 jaar geleden vlakbij het Breeplein geboren, op zo’n 800 meter van De Kuip. ‘Mijn vader en beide opa’s waren ook al supporter. Toen ik twee jaar was, ging ik al mee naar het stadion. Op schoot bij pa.’

Jarenlang had Rijsdijk een seizoenkaart voor een van de gezinsvakken. Twee jaar geleden maakte hij de overstap naar de Comfort Seats op KK. ‘Dit seizoen heb ik voor het eerst twee Business Seats. Goede plaatsen: helemaal vooraan, er zit niemand voor ons. Ik gebruik ze vooral om relaties uit de vastgoedsector uit te nodigen.’

Zijn mooiste herinnering in De Kuip is de kampioenswedstrijd uit 2017, tegen Heracles: ‘Die ontlading… Zoiets had ik van m’n leven nog nooit meegemaakt. Als ik aan het eerste doelpunt van Kuyt terugdenk, krijg ik nu nog kippenvel.’