INTERVIEW MARC VAN DEURSEN

Prij$vrij toont maatschappelijke gezicht

Uitgerekend dit jaar viert Prij$vrij Vakanties haar 10-jarig bestaan. In die periode groeide het bedrijf uit tot een van de grootste online vakantieaanbieders van Nederland. De zichtbaarheid op de LED-boarding bij Feyenoord leverde hier een positieve bijdrage aan. Ook bij Prij$vrij hakt de coronacrisis er stevig in. De reisbranche is tot stilstand gekomen en het is onzeker wanneer deze weer op gang komt. Maar CEO Marc van Deursen en zijn medewerkers zitten allerminst bij de pakken neer, zo vertelt hij in dit inspirerende verhaal over (digitaal) ondernemen, maatschappelijke betrokkenheid en de band met Feyenoord.

Hoe is het met Prij$vrij in deze onzekere tijden? Marc van Deursen: ‘Naar omstandigheden redelijk. Prij$vrij is goed gepositioneerd voor mindere tijden, al is deze situatie extreem. We zijn een volledig geautomatiseerde reisorganisatie zonder veel eigen assets zoals vliegtuigen en hotels. Dat maakt de marges iets kleiner, maar maakt ons juist heel wendbaar in dit soort situaties. Daarbij zijn we voor vijftig procent onderdeel van de REWE Group, die naast een van de grootste reisorganisaties van Europa ook een van de grootste supermarktketens is. Die draaien nu overuren, waardoor er ook op dat niveau een balans bestaat qua risico’s.’

‘Ons werk vindt nu veelal vanuit huis plaats. Het is geweldig om te zien wat dit met de onderlinge verbondenheid doet. De gezamenlijke spirit om door deze tijd heen te komen, maakt mij trots. Dit gevoel van saamhorigheid proberen wij vorm te geven door kleine dingen zoals een presentje voor het personeel. Het zit hem in de details en het zorgt voor creativiteit en maatschappelijke betrokkenheid.’ Is er een maatschappelijk initiatief ontstaan? ‘Ook bij alle Prij$vrij’ers leeft een groot gevoel van waardering en respect voor de zorgverleners in Nederland. Wij willen hen graag een steuntje in de rug geven. Samen met Rick van Geffen van Movement Real Estate is daarom het idee ontstaan om, samen met onder andere lokale horecaondernemer, sterrenkok en fanatiek Feyenoord-aanhanger Edwin Kats in ‘s -Hertogenbosch de stichting Dank Voor De Goede Zorg op te richten. In het kort komt het er op neer dat we dagelijks maaltijden bereiden voor de zorgverleners van het Jeroen Bosch Ziekenhuis en andere lokale zorginstellingen. Je praat dan over ruim duizend maaltijden per week, die kosteloos aan de zorgverleners en hun gezinnen worden aangeboden. Dat komt uit ons hart en het mes snijdt letterlijk aan twee kanten: we steunen tevens de lokale horeca en de zelfstandige koks die het moeilijk hebben.’

‘Het doel is nu om het zo groot mogelijk te gaan uitrollen en zolang mogelijk vol te houden. Ik wil iedereen vragen om een kijkje te nemen op www.dankvoordezorg.nl en een donatie te doen. Zodoende kunnen we dit initiatief groter maken. Doe dit! Het is heel dankbaar om dergelijke steun te kunnen bieden.’ Een prachtig initiatief! Wat is jouw boodschap aan de overige leden van de Feyenoord Business Club? ‘Zoek elkaar digitaal op, communiceer met elkaar en deel ideeën over hoe om te gaan met deze nieuwe werkelijkheid. Ik heb gemerkt dat er veel goede ideeën komen uit de gesprekken die ik heb met collega-ondernemers. Zowel voor Prij$vrij als voor de stichting die we nu snel hebben opgezet. De band die de Business Club-leden met Feyenoord hebben is heel krachtig. Gebruik dat als verbindende factor om tot initiatieven te komen of elkaar te helpen. Geen woorden maar daden!’

Het volledige interview met Marc van Deursen van Prij$vrij leest u op ons platform Sterker door strijd.