VOORWOORD

Joris van Dijk

Feyenoord moet je voelen

Het is de uitsmijter van Martin van Waardenberg in een prachtige video die onze partner TOTO begin november lanceerde. De Rotterdamse cabaretier én Feyenoord-supporter beschrijft op geheel eigen wijze wat de club voor hem betekent. Het is niet zomaar een club, De Kuip is niet zomaar een stadion: ‘Feyenoord is het leven’. Ik kan het filmpje honderd keer bekijken en bij de beelden van een exploderende Kuip ook de 101ste keer weer kippenvel krijgen. Misschien raakt het filmpje juist ook een snaar omdat we die volle Kuip nu al zo lang hebben moeten missen. We zitten met zijn allen nu wederom in een gedeeltelijke lockdown en dat raakt ons allemaal. U kunt de thuiswedstrijden van Feyenoord nu al geruime tijd niet volgen vanuit De Kuip, maar heeft als ondernemer mogelijk ook te maken met de gevolgen van de beperkende maatregelen. Maar ‘een Feyenoorder blijft staan’, zoals Van Waardenberg benoemt. Met elkaar komen we door deze crisis heen. De club is blij dat Feyenoord 1 wedstrijden kan blijven spelen, ook al is dat helaas nog zonder publiek op de tribunes. Toch slaagt Dick Advocaat er steeds in om zijn ploeg te prepareren voor de komende wedstrijden.

‘Ik probeer tijdens de coronacrisis oog te blijven houden voor de mooie dingen die er rondom de club gebeuren’

Onze hoofdcoach heeft zijn ploeg goed door de eerste drukke periode geloodst, met behalve Eredivisie- ook Europa League-wedstrijden. Na de eerste drie speelrondes heeft Feyenoord in Europees verband nog uitzicht op overwintering, terwijl het team er ook in de competitie ondanks een aantal licht teleurstellende gelijke spelen nog goed voor staat. Dat doet mijn rood-witte hart goed, zoals ik ook blij was dat we als club ondanks de gevolgen van het coronavirus een positief bedrijfsresultaat van 0,5 miljoen euro op een omzet van ruim 73 miljoen euro konden noteren over het boekjaar 2019-2020. En ik was ook een trotse Feyenoorder toen ik als commercieel directeur een handtekening mocht zetten onder een driejarig contract met onze nieuwe maatschappelijke partner LyondellBasell. Er is tijdens deze coronacrisis veel voetbalplezier weggevallen en heel veel dingen gaan niet zoals wij dat willen of gewend zijn. Maar ik probeer ook oog te blijven houden voor de mooie dingen die er rondom onze prachtige club gebeuren. Ook in deze bijzondere tijden blijft de club een grote rol spelen in mijn leven, zoals dat ongetwijfeld ook voor u geldt. Om met Van Waardenberg te spreken: ‘Áls het dan mooi is, dan is er niets mooiers. Feyenoord een hobby? Ja, ammehoela. Feyenoord moet je voelen.’

Joris van Dijk Commercieel directeur